Σελίδα Εκπαιδευτικού


 


  • Ποιο είναι το θέμα του συγκεκριμένου WebQuest;
Ο εκφοβισμός μέσα από το διαδίκτυο ονομάζεται κυβερνοεκφοβισμός ή διαδιακτυακός εκφοβισμός ή ηλεκτρονικός εκφοβισμός και αυτό είναι το θέμα της συγκεκριμένης ιστοεξερεύνησης.Τα τελευταία χρόνια έχει αναδειχθεί ένα νέο είδος εκφοβισμού. Ο εκφοβισμός πλέον δεν βρίσκεται μόνο στις σχολικές αυλές, αλλά έχει μεταφερθεί και στο διαδίκτυο. Το διαδίκτυο παρέχει μια σειρά από οφέλη, όπως άμεση ενημέρωση, ψυχαγωγία, κοινωνική διασύνδεση, όμως με λάθος χειρισμό είναι δυνατό να γίνει ένα μέσο πρόκλησης βλάβης. Ολοένα και περισσότερα άτομα και παιδιά συνδέονται καθημερινά στο διαδίκτυο και η πιθανότητα να πέσουν θύμα εκφοβισμού είναι υπαρκτή. 

  • Τι είναι το WebQuest;
"Το WebQuest (ή αλλιώς ιστοεξερεύνηση) είναι μια φόρμα μαθήματος βασισμένη στην διερεύνηση, όπου οι περισσότερες ή όλες οι πληροφορίες τις οποίες αξιοποιούν οι μαθητές/τριες, προέρχονται από το διαδίκτυο." ( http://webquest.org/index.php)

  • Πώς συνδέεται η Εκπαίδευση για την Αειφορία με το θέμα της συγκεκριμένης ιστοεξερεύνησης;
Στόχος της Εκπαίδευσης για την Αειφορία είναι η παροχή στους/στις μαθητές/τριες γνώσεων, δεξιοτήτων και εμπειριών που είναι απαραίτητες για τον/την υπεύθυνο πολίτη και για τη διασφάλιση ενός βιώσιμου μέλλοντος. Παράλληλα, συμβάλλει στην κατανόηση των αλληλεπιδράσεων του περιβάλλοντος, της οικονομίας και της κοινωνίας. Η Εκπαίδευση για την Αειφορία δεν ασχολείται μόνο με θέματα του φυσικού περιβάλλοντος, αλλά οι θεματικές έχουν διευρυνθεί και περιλαμβάνουν όλο το φάσμα της ανθρώπινης δραστηριότητας.  (http://resources4rethinking.ca/en/what-is-esd )
Έτσι, το θέμα του κυβερνοεκφοβισμού είναι ένα κοινωνικό ζήτημα και άπτεται της ορθής αξιοποιήσης της τεχνολογίας και συγκεκριμένα του διαδικτύου και των ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Με τον κυβερνοεκφοβισμό και γενικότερα με τον εκφοβισμό καταπατάται το δικαίωμα του ατόμου να είναι ελεύθερο από ψυχική και σωματική βία, να επιβιώνει και να εξελίσσεται, καταπατάται το δικαίωμα της εργασίας, της ξεκούρασης, της εκπαίδευσης, της ιδιωτικότητας κ.α. (https://www.humanrights.gov.au/bullying-know-your-rights-violence-harassment-and-bullying-fact-sheet )

  • Τι θα πρέπει να γνωρίζω για την υλοποίηση του συγκεκριμένου WebQuest;
Η παρούσα ιστοεξερεύνηση αφορά το διαδικτυακό εκφοβισμό και είναι κατάλληλη για προεφήβους/ες και εφήβους/ες, δηλαδή από την Στ' Δημοτικού και το Γυμνάσιο προκειμένου να ευσθητοποιηθούν πάνω στο φαινόμενο και προφυλάξουν τον εαυτό τους. Η παρούσα ιστοεξερεύνηση μπορεί να υλοποιηθεί σε 6-10 διδακτικές ώρες, αλλά και καθ' όλη τη διάρκεια του σχολικού έτους.
Κατά τη διάρκεια της υλοποίησης του WebQuest αξιοποιείται η διδακτική τεχνική του παιχνιδιού ρόλων, καθώς υποδύονται ρόλους τα παιδιά, αλλά και η τεχνική της εξωτερίκευσης της μάθησης. Ειδικότερα, τα παιδιά καλούνται να υποδυθούν ρόλους π.χ. το/τη δημοσιογράφο, το θύμα, το θύτη κ.α., δηλαδή είναι μια μέθοδος βιωματικής και ενεργητικής μάθησης, αλλά και ευχάριστη για τα παιδιά ειδικά αν το θέμα τους/τις αφορά άμεσα. Στόχος του παιχνιδιού ρόλων είναι η ανάπτυξη της ενσυναίσθησης των παιδιών, να καταλάβουν πώς θα ήταν αν βρίσκονταν στη θέση κάποιου/ας (Ταμουτσέλη,2016).
Παράλληλα, για την πραγματοποίηση του τελικού προϊόντος (ταινία μικρού μήκους) αξιοποιείται η τεχνική των συνδέσεων με τον πραγματικό κόσμο και συγκεκριμένα της εξωτερίκευσης της μάθησης, όπου οι μαθητές/τριες να κατευθύνουν το προϊόν της μάθησής τους σ΄ ένα κοινό πέρα από τα πλαίσια της τάξης. Το γεγονός αυτό ενισχύει και διαμορφώνει τη μάθηση και παρέχει κίνητρα στα παιδιά δεδομένου ότι το έργο τους είναι απαραίτητο να είναι ενδιαφέρον για αυτούς/ες που βρίσκονται έξω από το σχολείο ( http://resources4rethinking.ca/en/professional-development/resources ).  
Ο ρόλος του/της εκπαιδευτικού είναι ο διευκολυντής της μάθησης και της πορείας της. Βρίσκεται στο παρασκήνιο της όλης διαδικασίας και παρεμβαίνει μόνο όταν κρίνει ότι είναι απαραίτητο. Αφήνει τα παιδιά να αποφασίσουν για το πώς θέλουν να υλοποιήσουν την εργασία που τους έχει αναθέσει και τα αφήνει να επιλύσουν μόνα τους τις διαφωνίες που πιθανώς θα σημειωθούν. 
Η ενασχόληση με το συγκεκριμένο θέμα μπορεί να υλοποιηθεί στο μάθημα της Πληροφορικής, Περιβαλλοντικής Αγωγής και της Ευέλικτης Ζώνης. Μάλιστα στο Αναλυτικό Πρόγραμμα της Πληροφορικής προβλέπεται η ενασχόληση με την «Κατανόηση των ηθικών ζητημάτων που προκύπτουν από πιθανή κακή χρήση των ΤΠΕ (π.χ. δικαιώματα για πρόσβαση στα προσωπικά δεδομένα) και αναγνώριση της ανάγκης για υπευθυνότητα στη χρήση των ΤΠΕ» ( http://www.pi-schools.gr/programs/depps/ ).
 
  • Πώς θα ξέρω αν ένας/μια μαθητής/τρια έχει πέσει θύμα κυβερνοεκφοβισμού;
 Ψάχνω για:
- αλλαγές στην προσωπικότητα π.χ. απομόνωση, άγχος, λύπη, θυμός, κλάμα, στεναχώρια
-αλλαγές στην παρέα των φίλων
-μειωμένη αλληλεπίδραση με τα άλλα παιδιά στο σχολείο
-πιθανή απόρριψη από τους/τις συνομηλίκους
-άρνηση ενασχόλησης με την σχολική εργασία
-αυξημένη υπνηλία ή έλλειψη συγκέντρωσης στην τάξη ή σε άλλες δραστηριότητες
-αυξημένες απουσίες
-αυξημένη αρνητική αυτοαντίληψη
-επιδείνωση της σωματικής υγείας
-σκέψεις αυτοκτονίας


  • Πώς μπορώ να βοηθήσω τους/τις μαθητές/τριες που έχουν πέσει θύματα κυβερνοεκφοβισμού;
  1.  Αντιμετωπίζω σοβαρά και αναγνωρίζω την ύπαρξη του προβλήματος
  2. Αναγνωρίζω τα σημάδια που προαναφέρθηκαν
  3. Ζητώ από τους/τις μαθητές/τριες να το αναφέρουν
  4. Αναγνωρίζω και λαμβάνω υπόψη συγκεκριμένα περιστατικά
  5. Αναζητώ την κατάλληλη λύση
  6. Ενημερώνω και συνεργάζομαι με τους γονείς.
(https://beta.scholastic.com/teachers/articles/teaching-content/cyberbullying-what-teachers-and-schools-can-do/ )
Για περισσότερες πληροφορίες για το τι μπορείτε να κάνετε σε περίπτωση κυβερνοεκφοβισμού ή πώς μπορείτε να συμβάλλετε στην πρόληψή του, μπορείτε να επισκεφτείτε τις παρακάτω ιστοσελίδες.


Χρήσιμες ιστοσελίδες και για τους γονείς



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου